Поводом Светског дана менталног здравља Предшколска установа ''Полетарац'' је пружила могућност родитељима да анонимно поставе питања на које је   одговарао стручни сарадник-психолог наше установе.

 

О ЗНАЧАЈУ МЕНТАЛНОГ ЗДРАВЉА

 

Нема здравља без менталног здравља. Ментално здравље није само одсуство менталног поремећаја. Оно је дефинисано као стање благостања у којем свака особа остварује свој потенцијал и носи се са свакодневним стресом. Савремени начин живота и изазови са којима се свакодневно сусрећемо често нас стављају на испит прихватања и савладавања тих изазова. Највећи проблеми настају када о њима ћутимо, посебно када ћутимо дуже времена. О проблемима не говоримо због страха, стида или незнања.

И најмањи проблем, уколико се не решава, може прерасти у велики, па чак и непремостив јаз ка личном развоју и напредовању.

Проблеми су саставни део живота. За неке је то сасвим нормална ствар, а некоме спречавају уобичајено функционисање. Само од става према проблемима зависиће и суочавање са њима и њихово разрешење. Једина грешка која може да се направи јесте одлагање решавања и негирање постојања проблема. Боље од овога је и решење које можда и није оно што се навише очекује или прижљкује, али доноси растерећење. Треба освестити постојање проблема и стремити позитивним стварима, могућностима, а не фокусирати се искључиво и само на проблем. Можда се решење не нађе „из прве“ али је најважније трагање за могућностима. Не помаже уколико се „утоне“ у оно што се дешава и чекање да време излечи све. Време, само по себи, не лечи. Лечи преузимање одговорнсти и суочавање са проблемима.

 

ПИТАЊА И ОДГОВОРИ

Одговор на питање/констатацију у вези са аутистичним дететом.

Да, јесте! Најтежи „посао“ на свету јесте родитељ. Посебно родитељ, када дете има неки проблем, који није могуће превазићи тек тако, јер није до родитеља, а није ни до детета. Најбитније је прихватити стање такво какво јесте и усредсредити се на оно шта дете може, а не на оно што не може и упоређивати са другом децом. Дете са аутизмом део је породице и друштва. Породица и пријатељи пре ће бити део мреже подршке ако разумеју потребе породице и потребе детета. Дајте све од себе да породица и пријатељи буду информисани у вези са напредовањем вашег детета. Лако је постати преплављен сопственим емоцијама и бригама у вези са оним што будућност може донети. Болне емоције су природне. Уколико прихватите своје реакције и постанете свесни својих осећања, бићете у стању да наставите даље и да почнете да заступате своје дете. Емоције су моћне. Уколико поричете или игноришете своја осећања, она ће најчешће избијати на површину на начине који нису пријатни. Више о овоме можете прочитати у „Водичу за родитеље деце са аутизмом“: http://autizam.org.rs/wp-content/uploads/2017/09/11-vodic-za-roditelje.pdf

 

Одговор на питање/констатацију у вези са доласком новог члана у породицу и реакције старије деце.

 Долазак новог члана у породицу представља изазов и узбуђење за све! Неизмерну срећу, али и страхове који се јављају као природни одговор на нове обавезе према малом, беспомоћном бићу. Наравно и према старијем детету! Зависи и колика је разлика у годинама између деце, али ривалство ће увек бити присутно, само ће се испољавати у складу са узрастом. Стрија деца природно осећају љубомору према новом члану породице, али то не значи да она не воле бебу. Они мисле да је беба сада „узела“ маму и тату и да они више не обраћају пажњу на њих. То, наравно, није тачно, али из угла детета може изгледати као да беба краде сву пажњу родитеља само за себе и да оно више није тако битно. У првим данима, а и касније, је важно да старијем детету ставите до знања како сте много срећни јер имате баш њега за старијег сина. Да му кажете како је беба срећна јер има тако доброг брата! Трудите се да старији брат буде укључен у све обавезе око бебе: када треба да се беба пресвуче замолите га да вам дода памперс, захвалите му се и кажите да вам много значи што помаже и да никако не бисте могли без његове помоћи да пресвучете бебу... Уз такве, мале помоћи, старијем детету шаљете поруку да је важно и изграђујете његово самопоуздање, што је основа за прихватање свега што се дешава и спречавање могућности да се осећа одбаченим.

 

Одговор на питање/констатацију у вези са одвикавањем од пелена.

Како бисте што квалитетније и безболније навикли дете на употребу тоалета на првом месту је да се ви, родитељи и сви укућани, наоружате стрпљењем. Припрема је исто тако важна као и  ваше реакције када се крене са одвикавањем. И пре него што дође тај тренутак скидања пелене и облачења доњег рубља треба причати о томе, дете треба да учествује у одабиру доњег рубља, које ће обући прве, које следеће, да се договори дан када ће први пут обући доње рубље и одбројавати сваког дана (нека то буде пар дана). Показати детету где се налази ноша (у купатилу и само у купатилу, да се не носи свуда по кући). То је добро зато што дете на тај начин (што му не доносите ношу него оно само долази до ње) учи да одложи задовољење потребе и учи да задржи (да се стрпи док се не створе услови да мокри). Реците детету да ће се десити да се умокри и да то није ништа страшно. Наравно, то, да није ништа страшно, мора да види у вама, у вашим реакцијама када се деси да се умокри. Будите доследни и наравно наградите дете када прође неко одређено време. Када  неколико дана буде суво поклоните му нешто што много воли.

 

Одговор на питање/констатацију у вези са јављањем и испољавањем одређених емоцијама према деци (стид, бес)

Сигуро сте се заклињали да нећете понављати поступке ваших родитеља према сопственој деци, посебно не оне које су вам сметале када сте били дете. Па ипак, некако се деси да их препознате у себи. Сигурна сам и да у деци видите сопствено понашање! Добро је уколико видите понашање које је пожељно и које у вама рађа понос! А шта је са поступцима које дете испољи и које нису баш за понос? То је аларм да треба да се мења начин сопственог реаговања у одређеним ситуацијама. Тако ће и дете, видевши вас, имитирати вас у идентичним ситуацијама.

Неко је једном рекао да само деца виде родитеље тако разнежене и тако љуте. Да нико не успева да пробуди најдубље емоције, највећу радост и највећи бес, па чак и беспомоћност као што то деца могу да изазову. За исказивање радости и љубави нема проблема, али оно што може да забрине јесу управо показивање беса и љутње према деци. Драги родитељи, није страшно показати деци сопствене слабости, љутњу и бес, па чак и да се повиси тон „да се све тресе“. То не треба да брине. Оно што јесте забрњивајуће јесте уколико је то једини начин комуницирања са децом. Када се деси да изгубите стрпљење са децом обавезно разговарајте о томе. Када прође викање и када се смире сви (и често се јави и осећај кривице што нисте били јачи), терба поразговарати са децом и рећи да нико не воли да виче и да је боље да се договрара, али понекада се деси, када не чују и не желе да послушају, родитљи вичу и показују колико су љути. Обећајте сви да ћете се трудити да следећег пута да буде другачије, без толике вике и љутње.

 

Одговор на питања/констатацију у вези са односом са блиским особама

Пар питања се тичу односа према ближњима. Лако је да се договоримо и кажемо да се не слажемо у нечему када између саговорника има поштовања и разумевања. Али шта да радимо када се са неком особом једноставно не разумемо и имамо супротне погледе на свет. Јесте тешко, али није неизводљиво. Ако и поред уложеног труда да се разумете не успевате да пронађете решење, усмерите енергију. Уместо на мењање оне друге стране усмерите енергију на себе, да прихватите оно што вам је тешко и да једноставно не допуштате да вас погађа нешто на шта ви, ни на који начин, не можете да утичете. Ако је до вас, уколико можете нешто да урадите, нема потребе за секирацијом, уколико не можете зашто се нервирати? Ако нешто није до вас, чему брига?

 

Одговор на питање/констатацију у вези са страховима.

Страх се не побеђује, са страховима се суочава. Суочавање са страхом подразумева следеће: промену става према страху, долажење до сазнања чега се заиста бојимо , прихватање да се страх испољи у целости  и усвајање стратегија за суочавање са страхом. То значи учење шта све треба предузети и учинити док се суочавамо са страхом. Можемо корисити неке од техника дисања које уводе у релаксацију, можемо током излагања оспоравати идеје којима стварамо страх и заменити их идејама које су реалистичније и којима се охрабрујемо. Више о суочавању са страховима прочитајте у тексту на следећем линку: https://www.vaspsiholog.com/2011/05/suocavanje-sa-strahom/

 

РЕЧ СТРУЧНОГ САРАДНИКА

 

''Драги родитељи,

Хвала вам на указаном поверењу и честитам, урадили сте нешто за себе! Увидети да имамо проблем је пола решења, друга половина је спремност да разговарамо о томе! Многи проблеми остају неразрешени само зато што се ћути о њима или се не препознају као нешто што угрожава. Обративши се психологу урадили сте нешто за себе и своју породицу.

Ипак, моја очекивања, можда и превише оптимистична, су била да ће бити постављено већи број питања. То само потврђује мисао да је одлазак психологу или терапеуту још увек табу тема. Иако је анонимност потпуно загарантована постоји отпор, људи, чак сами себе, етикетирају као „болесне“ уколико потраже помоћ. Као што није срамота ићи лекару опште праксе када се разболимо, или специјалисти када постоји потреба, тако и обраћање психологу или психотерапеуту није срамота! Већ одговорност према себи.

Похвалила бих родитеља који је написао да проблеме решава разговором и позвала све да што више разговарамо. Да разговарамо једни са другима, са разумевањем, уважавањем и поштовањем''.

 

 

Милица Ђорђевић

Стручни сарадник психолог ПУ „Полетарац“

 

 

 

 

 

Општина Сврљиг и Предшколска установа ''Полетарац'' Сврљиг позивају све заинтересоване грађане, као и стручну јавност да се упознају са текстом Нацрта Стратегије развоја предшколског васпитањаа и образовања општине Сврљиг за период 2020-2025.год. и да дају своје коментаре, сугестије и предлоге.

 

Имајући у виду тренутну епидемиолошку ситуацију на територији општине Сврљиг и Републике Србије, јавна расправа ће бити одржана путем онлине средстава комуникације односно апликације ВИБЕР (број +381642745864) дана 03.09.2020.год. у периоду од 10 до 14 часова.

 

 

Предлози, сугестије, иницијативе и коментари достављају се Предшколској установи ''Полетарац'' путем електронске поште на e-mail адресу: poletaracsvrljig@gmail.com.

 

Нацрта Стратегије развоја предшколског васпитањаа и образовања општине Сврљиг

РАСПИСУЈЕ СЕ КОНКУРС ЗА

ПРИЈЕМ ДЕЦЕ У ПУ ''ПОЛЕТАРАЦ'' СВРЉИГ ЗА РАДНУ 2021/2022.год.

 

Захтев за упис деце се може поднети електронским путем преко портала www.euprava.gov.rs или преузимањем преко сајта установе, односно непосредно у просторијама Предшколске установе ''Полетарац'' Сврљиг радним даном од 8 до 14 часова, у периоду од 1.04.2021. до 15.05.2021. године.

 

-припремни предшколски програм-

 

На основу члана 3. и 4. Правилника о условима за упис, боравак и испис деце  у Предшколској установи ''Полетарац''  Сврљиг ради похађања припремног предшколског програма родитељи уписују у  установу  децу која су рођена у периоду од 01.03.2015. год. до 28.02.2016.год.

 

-групе целодневног боравка-

 

На основу чланова  9. Правилника о условима за упис, боравак и испис деце  у Предшколској установи ''Полетарац'' Сврљиг, Установа ће  вршити пријем захтева за упис деце узраста од 12 месеци до 5,5 година у групе целодневног боравка.

Уколико број пријављене деце буде већи од броја деце који је прописан Законом о предшколском васпитању и образовању  предност приликом уписа имаће деца из осетљивих група према следећим критеријумима:

1.      деца из друштвено осетљивих група и то:

(1)  деце жртве насиља у породици,

(2) деце из породица која користе неки облик социјалне заштите и деца без родитељског старања,

(3) деца самохраних родитеља,

(4) деца из социјално нестимулативних средина,

(5) деца са сметњама у психофизичком развоју,

(6) деца из породице у којој је дете које је тешко оболело или има сметње у психофизичком развоју,

(7) деца тешко оболелих родитеља,

(8) деца чији су родитељи ратни војни инвалиди,

(9) деца предложена од стране Центра за социјални рад,

(10) деца из средина у којима је усред породичних и других животних околности угрожено здравље, безбедност и развој.

 

2.      деца запослених родитеља и редовних студената;

3.      деца која имају статус трећег и сваког наредног детета у примарној породици;

4.      деца чија су браћа или сестре уписани у исти вртић;

5.      остала деца.

У случају да Установа не може извршити упис све деце у оквиру једног критеријума, приоритет при упису утврђује се по следећем редоследу:

1. према већем броју деце у породици;

2. деца  чији  родитељи  редовно  измирују  трошкове  боравка  за  сву  своју  децу  која  су  раније  била уписана у Установу;

3. према тренутку подношења документације.

 

Поред захтева за упис родитељи треба да  доставе и следећу документацију:

-           за  децу жртве насиља у породици - одговарајући доказ издат од стране Центра за социјални рад,

-           за децу из породица која користе неки облик социјалне заштите и децу без родитељског старања - одговарајући доказ издат од стране Центра за социјални рад,

-           за децу самохраних родитеља -  доказ да је родитељ самохран (извод из матичне књиге рођених у случају да је други родитељ непознат, извод из матичне књиге умрлих у случају да је други родитељ преминуо, одговарајући доказ да је други родитељ потпуно или трајно неспособан а није стекао право на пензију или да је други родитељ на издржавању казне затвора дуже од шест месеци или да други родитељ не врши родитељско право по одлуци суда),

-           за децу из социјално нестимулативних средина – одговарајуће мишљење Центра за социјални рад да дете живи у социјално, економски, културно, језички сиромашној средини или дуготрајно борави у здравственој, односно социјалној установи,

-           за децу  са сметњама у психофизичком развоју - одговарајући доказ издат од стране надлежне здравствне инсититуције,

-           за децу из породица у којој је дете које је тешко оболело или има сметње у психофизичком развоју - одговарајући доказ издат од стране надлежне здравствене инситуције,

-           за децу тешко оболелих родитеља - одговарајући доказ издат од стране надлежне здравствене институције,

-           за децу чији су родитељи ратни војни инвалиди - одговарајуће решење о инвалидности,

-           за децу предложену од стране Центра за социјални рад - образложени предлог Центра за социјални рад,

-           за децу из средина у којима је усред породичних и других животних околности угрожено здравље, безбедност и развој - одговарајуће мишљење Центра за социјални рада и Дома здравља,

 

Поступак уписа деце спроводи Конкурсна комисија установе коју формира директор.

Комисија приликом уписа разматра, бодује и рангира само документацију која је благовремена и потпуна.

Рангирање пријава подразумева означавање примљене и одбијене деце, а на основу  критеријума  и услова из конкурса.

Комисија разматра приспеле захтеве и сачињава ранг листу деце која испуњавају услове за упис.

Комисија сачињава извештај о деци која испуњавају услове за упис, који уз сву пратећу документацију доставља директору Установе најкасније у року од 15 дана од завршетка конкурса.

Директор разматра  извештај  Комисије  и  доноси  одлуку  о  упису  деце  у  Установу у року од 15 дана од дана подношења извештаја Комисије.

Одлука се објављује на огласној табли и интернет страници Установе.

Родитељ  незадовољан  одлуком  директора  Установе  о  упису  детета,  има  право жалбе Управном одбору.

Деца која не буду уписана у установу у текућој радној години, налазиће се на листи чекања за наредну годину.

Конкурс за упис деце биће објављен на огласној табли установе, сајту установе (www.poletarac.edu.rs) и путем средстава јавног информисања

 

 

                                                                              Председник Управног одбора

                                                                                                    Јулија Марковић с.р.

Предшколска установа ''Полетарац'' позива све заинтересоване родитеље деце узраста од 2 до 6 година са територије општине Сврљиг који желе да унапреде своје родитељске вештине, који воле да уче и размењују искуства са другима, да се укључе у реализацију овог програма.

Програм реализује Предшколска установа ''Полетарац'' Сврљиг у сарадњи са Центром за интерактивну педагогију из Београда, уз подршку Светске банке и Фондације за отворено друштво.

Укључивањем у реализацију овог програма родитељи ће, имеђу осталог, научити како да:

-          помогну детету да развије позитивну слику о себи,

-          разумеју како да подрже игру детета и укључе се у њу,

-          разумеју како квалитет комуникације утиче на развој детета и како је унапредити,

-          васпитају дете пружањем подршке и успостављањем правила,

-          разумеју како очеви и друге мушке фигуре имају важну улогу у одрастању и развоју

дечака и девојчица.

За све породице које се укључе у програм обезбеђен је сет материјала за игру и учење.

Програм ће бити реализован на даљину (он лине) преко доступних средстава комуникације

од стране васпитача из Предшколске установе ''Полетарац'' у трајању од два месеца (осам радионица).

Породице које искажу интересовање за учешће у програму биће подељене у две групе и биће

уписане у ''јесење'' групе (новембар – децембар) или у ''пролећне'' (март-мај 2021).

Заинтересовани родитељи се могу пријавити за учешће у програму на један од четири начина:

-          попуњавањем он-лајн пријаве на линку

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=wP6iMWsmZ0y1bieW2PWcNuHqjfQWU0JBqA-r4MrM8ntUQkxRVzRJOVVBTTkyWUlaWUVGS0hFNkFCTC4u

-          попуњавањем пријаве и достављањем на мејл адресу Ова адреса ел. поште је заштићена од спамботова. Омогућите JavaScript да бисте је видели.  ili

Ова адреса ел. поште је заштићена од спамботова. Омогућите JavaScript да бисте је видели.

-          попуњавањем одштампане пријаве и достављањем у просторије установе,

-          пријавом на број телефона 064/2745864 (Дејан Милетић) или 064/3456418 (Милица

Ђорђевић)

Предшколска установа ће обавестити родитеље да ли у програму учествују ове или

следеће године, путем контаката које буду изабрали у пријави.

Додатне информације сви заинтересовани родитељи могу добити позивом или слањем

поруке на број: 0642745864 (Дејан Милетић) или 064/3456418 (Милица Ђорђевић), односно слањем мејла на адресу: Ова адреса ел. поште је заштићена од спамботова. Омогућите JavaScript да бисте је видели.  или  Ова адреса ел. поште је заштићена од спамботова. Омогућите JavaScript да бисте је видели.